Zwangerschapsklachten

De zwangerschap is een periode van grote lichamelijke en emotionele veranderingen als gevolg van de invloed van het zwangerschapshormoon.

Elke vrouw ervaart deze veranderingen anders. Sommigen voelen zich negen maanden lang beter dan ooit. Anderen hebben veel klachten. De mogelijke zwangerschapsklachten verschillen bij iedere vrouw en bij elke zwangerschap. De ene vrouw kan haar werk voortzetten tot vier of zes weken voor de uitgerekende datum, de andere zal al eerder haar werkzaamheden moeten aanpassen.

Ook in emotioneel opzicht verandert er veel. Voor de meeste vrouwen en hun partners is een zwangerschap een blijde gebeurtenis.
Soms zijn er ook zorgen over de relatie, werk, geld, het verloop van de zwangerschap of andere zaken. Je kunt dit natuurlijk altijd met ons bespreken!

Zwangerschapsklachten, de een heeft er meer last van dan de ander. Het hoort erbij zeggen ze, maar lastig is het soms zeker!
Hier volgen wat tips en adviezen die je hopelijk kunnen helpen.

Spataderen en aambeien

Door verslapping van het bindweefsel in je vaten (o.i.v. hormonen) en de verminderde bloed terugvoer in je benen (door de druk van de baarmoeder) kunnen spataderen ontstaan. Deze kunnen op verschillende plekken ontstaan, op je benen, bij je vagina, bij je anus (aambeien). Voorkom dit met een goede doorbloeding in je benen. Meestal verdwijnen je aambeien of spataderen grotendeels na je bevalling.
Tips
  • Zit niet met je benen over elkaar
  • Beweeg je voeten als je lang stil zit
  • Leg je benen omhoog als je zit
  • Probeer niet lang te staan
  • Blijf in beweging
  • Draag geen te erg knellende kousen
  • Neem wisselbaden, zet de warme douche op je benen, dan de koude, warme, etc
  • Bij ernstige spataderen aan je benen kunnen steunkousen een uitkomst bieden
  • Bij vaginale spataderen en aambeien leg een washandje met ijsklontjes erop voor drukvermindering en pijnstilling
  • Bij aambeien houd je ontlasting soepel (eet vezelrijk en drink veel) en druk niet hard mee tijdens de stoelgang
  • Eventueel kun je pijnlijke aambeien terugduwen
  • Voor aambeien verkopen wij in de praktijk Curanol, een middel waar we goede ervaringen mee hebben. Vraag er gerust naar!

Bandenpijn

Je baarmoeder zit vast aan banden (je kunt het je voorstellen als elastieken). Wanneer je baarmoeder groeit, ‘groeien’ deze banden mee. Ze worden als het ware uitgerekt. Bandenpijn is een pijn meestal laag aan de zijkant van je buik, uitstralend naar je liezen. Soms zijn het pijnscheuten, soms een aanhoudende pijn die zich verergert als je een plotselinge beweging maakt. En hoe vervelend ook, het is een goed teken! Je buik en dus ook je baby groeit.
Tips
  • Soms helpt het een buikband te dragen. Draag deze echter niet te lang op een dag, maar alleen wanneer je het meeste last hebt, want hierdoor krijg je ‘slappere’ buikspieren
  • Wanneer je de pijn voelt, doe dan even rustig aan en sta steeds langzaam op
  • Neem een warme douche of ga met een warme kruik in bed

Maagzuur

Veel zwangeren hebben last van maagzuur. Onder invloed van hormonen worden alle spieren in je lichaam slapper. Zo ook de kringspier tussen je slokdarm en je maag. Deze spier sluit dan niet meer goed af waardoor er maagzuur vanuit je maag in je slokdarm kan komen. De klachten kunnen, naarmate je verder komt in de zwangerschap, verergeren. Dit komt door het steeds groter worden van je baarmoeder en het drukken van de baby tegen je maag.
Tips
  • Eet niet te vet
  • Eet niet te veel prikkelende stoffen zoals koffie, scherpe kruiden, citrusfruit e.d. (hoewel cola de klachten soms kunnen verhelpen)
  • Eet kleine porties verdeeld over de dag
  • Eet rustig en kauw goed
  • Je kunt er ook last van hebben wanneer je te plat op bed ligt. Zorg ervoor dat je iets hoger ligt met je bovenlichaam (kussens onder je matras bijvoorbeeld)
  • Eet 2 uur voordat je naar bed gaat niet meer, dit zorgt voor minder zuur in je maag
  • Veel zwangeren hebben baat bij neutraliserende dingen als, vanillevla of andere zuivelproducten
  • Wanneer je er erg veel last van hebt neem dan contact op met ons dan geven we je advies over maagzuurremmende medicatie

Veel plassen

Door de hormonen verslapt de sluitspier van je blaas. Daarbij neemt de druk op je blaas toe door de groei van je baarmoeder. Zolang je geen pijn in je onderbuik hebt of pijn bij het plassen hoort het erbij. Heb je deze klachten wel dan is het verstandig je urine even bij de huisarts te laten controleren op een blaasontsteking.
Tips
  • Ga gewoon plassen, ophouden heeft geen zin en is juist slecht
  • Zorg voor een toiletje (emmer) dicht bij je bed. Dan is de kans het grootst dat je daarna gewoon weer rustig in slap valt

Schimmelinfectie/ Candida

Als je zwanger bent ben je gevoeliger voor schimmelinfecties bij je vagina. Dit komt omdat de zuurgraad verandert. Het is dus heel normaal en het komt veel voor. Het is geen gevaar voor je kindje maar het is wel vervelend en je kunt het laten behandelen bij je huisarts.
Tips
  • Draag katoenen ondergoed
  • Was je vagina niet met zeep
  • Eet niet teveel suiker
  • Ga nadat je geslachtsgemeenschap hebt gehad direct naar het toilet
  • Draag geen inlegkruisjes

Obstipatie (verstopping)

Door de hormonen en de verminderde ruimte voor je darmen gaat de doorstroom van je darmen minder snel. De ontlasting wordt hard waardoor je een moeizame stoelgang krijgt. (Ook wanneer je ijzertabletten slikt kan je hier last van krijgen).
Tips
  • Drink heel veel, minimaal 2 liter per dag
  • Eet vezelrijk: bruin brood, rogge brood, veel fruit (ook gedroogd fruit zoals pruimen en abrikozen) en groente. Maar bedenk dat vezelrijk eten alleen helpt als je er ook veel bij drinkt
  • Beweging is goed want het zet je darmen in beweging
  • Lijnzaad is natuurlijk en werkt laxerend, te koop bij natuurwinkels

Vochtvasthouden en tintelende vingers

Je kunt in je zwangerschap behoorlijk veel vocht vasthouden. Je voeten, benen, vingers of gezicht worden dik. Dit komt voornamelijk aan het einde van je zwangerschap voor. De druk op je vaten neemt door de dikke buik toe en zo is de doorstroming minder goed en gaat het vocht je bloedsomloop uit. Je vingers kunnen gaan tintelen omdat je zenuwen door het vocht in de verdrukking komen. Bij een hoge bloeddruk kan het vocht vasthouden verergeren.
Tips
  • Zorg voor beweging, van je handen en je benen
  • Slaap 's nachts met je voeteneinde een beetje omhoog
  • Zit je lang, leg je benen omhoog
  • Raar maar waar, drink veel!
  • Bij tintelende vingers helpt een polsbeschermer/handschoen wel eens.

Rugpijn en bekkenklachten

Al vroeg zorgen hormonen ervoor dat je bindweefsel verslapt. Hierdoor komt je bekken "losser" te zitten. Dat is fijn voor de bevalling maar minder fijn tijdens je zwangerschap. Je verliest steun, kan pijn krijgen in je SI- gewrichten laag in je rug en heupen en liezen. Je zenuwen kunnen klem zitten waardoor je een slapend gevoel in je been krijgt. De ernst van de klachten kan enorm verschillen, van af en toe een zeurderige pijn in de onderrug tot niet meer kunnen lopen.
Tips
  • Beweeg rustig, vooral bij asymmetrische bewegingen als trappen lopen. (Zet bij traplopen steeds 2 benen naast elkaar)
  • Sta altijd op twee benen (leun niet op de ene meer als de ander
  • Ga niet met je benen over elkaar zitten
  • Loop niet op hoge hakken
  • Til geen zware tassen
  • Draag een buikband (niet te veel)
  • Ga even zitten als je de pijn voelt
  • Een evenwicht tussen rustig bewegen en rust werkt het beste
  • Bij ernstige klachten laat je begeleiden door een mensendiecktherapeut of een fysiotherapeut (zonder verwijzing van je huisarts)

Misselijkheid

Dit is wellicht de meest voorkomende klacht in de zwangerschap. De meeste zwangeren hebben er last van in de eerste 3 maanden van de zwangerschap. Het wordt veroorzaakt door het HCG-hormoon (ook wel het zwangerschapshormoon genoemd). Na ongeveer 3 maanden nemen andere hormonen de werking van het HCG over en verdwijnt de misselijkheid in de meeste gevallen. Helaas hebben enkele zwangeren de hele zwangerschap door last van misselijkheid.
Tips
  • Drink en eet iets voordat je s’ ochtends opstaat
  • Laat je partner iets voor je maken of leg het s’ avonds al klaar naast het bed
  • Wanneer je maag leeg is, word je sneller misselijk, zorg daarom dat je maag de hele dag door gevuld is
  • Probeer kleine hoeveelheden te eten verspreid over de hele dag (zodat je maag continu gevuld is)
  • Eet geen grote hoeveelheden in een keer
  • Je kunt ook misselijk worden van bepaalde geuren, bij koken of stomen komen er minder luchtjes vrij
  • Het is belangrijk dat je op een dag genoeg vocht binnen krijgt
  • Wanneer je echt niets binnen houdt, neem dan contact op met ons, via de huisarts kun je iets tegen misselijkheid krijgen

Vermoeidheid

Veel vrouwen zijn de eerste 3 maanden moe, dit komt door het zwangerschapshormoon HCG. Na ongeveer 3 maanden nemen andere hormonen de werking van HCG over en krijg je meer energie. Moeheid blijft echter wel de hele zwangerschap. De een heeft er meer last van dan de ander.
Tips
  • Gun jezelf een dagje vrij, ga lekker vroeg naar bed en slaap uit
  • Neem langere pauzes op je werk
  • Zorg dat je niet teveel te doen hebt als je 's avonds thuis komt
  • Als je 's ochtends niet meer je bed uit kan komen, overleg dan met je werkgever, een uurtje later beginnen en een uurtje eerder klaar kan veel schelen

Harde buiken

Alle zwangeren krijgen hiermee te maken in de zwangerschap. Het is een heel normaal verschijnsel in je zwangerschap. Je baarmoeder is een spier en die trekt soms samen (ook als je niet zwanger bent). Maar nu je baarmoeder zo groot wordt, voel je dit veel beter dan wanneer je niet zwanger bent. Een aantal keer per dag is heel normaal. Heb je heel veel last van harde buiken laat ons dit dan weten.
Tips
  • Het kan een teken zijn dat je te druk bent, doe even een weekendje niets of neem een dagje vrij en kijk of het minder wordt
  • Het kan zijn dat je een blaasontsteking hebt, misschien heb je ook pijn in je onderbuik of een branderig gevoel bij het plassen. Laat je urine altijd even controleren bij je huisarts om een blaasontsteking uit te sluiten, ook al heb je buiten de harde buiken geen andere klachten

Rusteloze benen en krampen

Door de verminderde doorbloeding in je benen kun je onrustige benen en krampen krijgen. Dit is meestal bij rust in bed.
Tips
  • Neem wisselbaden (warm/koud/warm/koud)
  • Laat je partner de benen masseren met olie voor het slapen gaan
  • Strek bij kramp het been; je tenen naar je neus
  • Beweeg even je benen, draai rondjes met je voeten
Postnatale Depressie Zwanger Verdriet Zwangerschap

Depressie

Het kan voorkomen dat je 'jezelf' niet helemaal meer bent in de zwangerschap of na de bevalling.
Je kunt stemmingswisselingen en of depressieve gevoelens hebben. Dit is altijd bespreekbaar met ons! Meldt dit aan ons en wij proberen te beoordelen of het 'normaal' is wat je voelt, of dat we er toch iets mee moeten. Wij proberen je te helpen en of naar oplossingen te zoeken!

Een depressie na de bevalling, ook wel een postpartum depressie genoemd, komt veel vaker voor dan men denkt.
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat 1 op de 10 kraamvrouwen hiermee te maken krijgt. Het is ook vaak een 'moeilijk' onderwerp om over te praten waardoor het erg genoeg vaak genegeerd wordt. Niet iedereen leeft op een roze wolk na de bevalling.
(kijk ook eens voor meer informatie op www.kraamtranen.nl)